Turbo - bez něj by to nešlo :D
Na jednom zahraničním webu, jehož název uvedu na konci článku jsem našel pěkný návod jak si postavit turbokit na Vašeho miláčka. Jsou k tomu i pěkné fotky, tak doufám, že některým z Vás přinese inspiraci. Tento turbokit bude montován na automobil Honda CRX ED9 (1.6l 16v ne-vtec – v našich končinách velice dostupné auto za cca 50,000.), tento návod bude rozdělen do 2 částí. Ta další bude za týden.
Tak abychom mohli začít, je potřeba udělat malý nákup, a sehnat vše potřebné.
Ještě si kupte něco na očistění všech špinavých částí motoru i auta. Ideální je použití čističe brzd. Dále je dobré vyměnit olej, takže koupíme i ten.
Určitě si nezapomeňte koupit nějaké hadičky a opasky na trubky.
Protože nepoužíváme kupovaný turbokit, ale různé díly z jiných aut, budeme potřebovat udělat redukci mezi turbo a svody.
K tomu poslouží nejlépe 2 kousky 10mm oceli, do nich vyvrtáme díry a přiděláme šrouby, které pak nasadíme na turbo. Bude to chtít dobrousit, aby vše sedlo jak má. Oba kusy k sobě svaříme jako na obrázku a máme redukci hotovou.
A takhle to nějak vypadá v praxi, svody s turbem (za použití naší redukce).
Pro instalaci turbokitu se použilo auto které již mělo za sebou nějaké minimální ůpravy na sání a výfuku. Takhle vypadal motor před začátkem prací.
Nejprve vyměníme spojku, za lepší a kvalitnější, která si snáz poradí s novým výkonem, tato úprava u některých typů automobilů nebude nutná, ale při použití sériové spojky, by došlo k velmi rapidnímu zkrácení její životnosti. Proto se vyplatí do spojkové sady zainvestovat.
Dál budeme potřebovat aby se z turba odváděl olej zpět do motoru, takže do olejové vany vyvrtáme diru. Do ní přivaříme matku ze závitem, a ujistíme se že je vše neprodyšné uzavřeno. Aby nám pak olej neunikal.
Ještě vanu natřeme barvou (bude to vypadat a zabráni to korozi) a namontujeme zpět.
Pokud je na autě katalizátor, odstraníme ho, ekologové se teď asi chytnou za hlavu ale mi chceme výkon. Takže kat = pryč
Další a celkem pracný krok je sestavení celého kitu. Je nutné naohýbat správně trubky od intercooleru k turbu a sání. Protože nebudeme vyndavat baterii, bude to o to složitější. Takže ohýbáme a vaříme. A mělo by to vypadat nějak takhle. Jestě přivaříme BOV (ventil upouštějící přebytečný tlak z celé soustavy)
A aby to pod kapotou vypadalo pěkně tak to taky natřeme, černě nebo chromově nebo jinak, to je na každém (mi použijeme černou).
To by bylo pro tentokrát vše a přístě začneme montovat na motor.
Vše máme připraveno, je čas dát všechny kousky dohormady, namísto T-redukcí pouzijme
Goldeneagle vacuum block.
Když jsme chtěli instalovat turbo, vyskytl se menší problém, vstup pro vodu měl rozměr M10×1.25 a protože jsme žádný takový dutý šroub nemohli najít, museli jsme jeden udělat. Vzali jsme M10×1.25 šroub, vyvrtali do něj díru, a odřízli hlavu…
čas připojit turbo
downpipe (část výfuku od turba ke katalizátoru)
namontovaný intercooler
Dále následovala výměna vstříků za výkonější DSM 450cc’s
a výměna svíček za studenější.
A takhle nějak to vypadalo pod kapotou.
Při prvním startu se vyskytlo několik problému, né tak závažný unik oleje, ale
při jízdě se na ukazateli tlaku turba objevilo přes 12psi při 5000ot/min takže ten sériový 8psi regulátor tlaku turba nebyl ve skutečnosti 8psi. Bylo potřeba sehnat jiný a vyměnit pružiny.
Podruhé jsme radši funkci regulátoru tlaku změřili.
Vše nandané, nárazník zpátky. Teď už jen jezdit.
Tento článek nemá sloužit jako návod na stavbu turbokitu, ale spíše jako informativní k problematice turba. Extra-tuning.com nenese žádnou odpovědnost za škody způsobené při montáži za použití tohoto článku.
Seznam některých použitých dílů:
TD04 Turbo z 3000gt
Podomácku vyrobený adaptér na turbo
Podomácku vyrobená downpipe
TurboXS RFL Bov
Intercooler
DSM 450cc vstřiky
NGK svíčky
2″ trubky
Golden eagle vaccuum block
Ochipovaná PM6 Ecu (turbo-edit)
Walbro 255lph palivová pumpa
a další